گزارش Cyber Media Research نشان میدهد که بازار گوشیهای هوشمند هند شروع سختی در سال جاری داشته است. بازار داخلی گوشیهای هوشمند در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است. برند چینی Vivo با ۲۰ درصد سهم بازار، پیشتاز بازار گوشیهای هوشمند بود، در حالی که سامسونگ جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. شیائومی، اوپو و ریلمی به ترتیب در جایگاههای سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. عرضه گوشیهای ساده نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است و Itel در صدر این بخش قرار دارد.
گزارش بررسی بازار گوشیهای موبایل هند برای سهماهه اول ۲۰۲۵ توسط CyberMedia Research (CMR) نشان میدهد که عرضه گوشیهای هوشمند در هند در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است. این کاهش به تغییر در ترجیحات مصرفکننده و افزایش رقابت نسبت داده میشود. بخش گوشیهای هوشمند پریمیوم به دلیل تقاضای زیاد برای گوشیهای هوشمند 5G و هوش مصنوعی، رشد را ثبت کرده است.
در سهماهه آخر، گوشیهای هوشمند 5G 86 درصد از کل عرضهها را تشکیل دادند که نشاندهنده رشد ۱۴ درصدی سالانه است. این گزارش خاطرنشان میکند که مدلهای 5G مقرونبهصرفه با قیمت بین ۸۰۰۰ و ۱۳۰۰۰ روپیه تقاضای بسیار بالایی را شاهد بودند، به طوری که میزان عرضه در مقایسه با سال قبل بیش از دو برابر شده بود. ویوو با ۲۱ درصد سهم بازار، پیشتاز بخش ۵G بود و پس از آن سامسونگ با ۱۹ درصد قرار داشت.
بازار هند و رکود فروش گوشی
در کل بازار گوشیهای هوشمند، ویوو با ۲۰ درصد سهم، پیشتازی خود را حفظ کرد و سامسونگ با ۱۸ درصد سهم بازار، در رتبه دوم قرار گرفت. گوشیهایی از جمله مدلهای ویوو Y29، ویوو T3 Lite و ویوو T4X، بخش عمدهای از عرضههای ۵G ویوو را تشکیل میدادند. سامسونگ ۱۳ درصد کاهش سالانه را ثبت کرد.
شیائومی با ۱۳ درصد سهم بازار در جایگاه سوم قرار گرفت، اما گزارش حاکی از آن است که عرضه این شرکت ۳۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. اوپو و ریلمی به ترتیب با ۱۲ درصد و ۱۱ درصد سهم بازار در جایگاههای چهارم و پنجم قرار دارند.
موتورولا به دلیل سبد رقابتی ۵G خود، رشد قوی ۵۳ درصدی سالانه را ثبت کرد. گروه Transsion شاهد ۱۳ درصد کاهش سالانه بود. هیچ چیز بیش از ۲۰۰ درصد رشد سالانه را نشان نمیدهد.
CMR خاطرنشان میکند که اپل در سهماهه اول ۲۰۲۵، ۲۵ درصد رشد سالانه را ثبت کرده و هشت درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که ناشی از تقاضای زیاد برای سری آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶e جدید است.
منکا کوماری، تحلیلگر ارشد CMR، گفت: بخش گوشیهای هوشمند ۵G با قیمت زیر ۱۰ هزار روپیه، شاهد رشد سالانه بیش از ۵۰۰ درصدی در سهماهه اول ۲۰۲۵ بوده است. “این نشان دهنده اشتیاق شدید مصرفکنندگان برای گوشیهای هوشمند ۵G مقرون به صرفه است. برندهایی مانند شیائومی، پوکو، موتورولا و ریلمی در این افزایش پیشرو هستند. از سوی دیگر، بخش گوشیهای فیچرفون ۲G نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که گوشیهای فیچرفون ۴G به شدت ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.”
طبق این گزارش، بخش گوشیهای هوشمند مقرون به صرفه، با قیمت زیر ۷۰۰۰، رشد سالانه متوسط سه درصدی را تجربه کرد، در حالی که بخش ارزش خریدشش درصد کاهش یافت.
عرضه گوشیهای ساده در سهماهه اول ۲۰۲۵، ۳۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. بازار گوشیهای ساده ۲G با سهم ۴۱ درصدی توسط Itel Mobile رهبری شد و پس از آن Lava با ۳۱ درصد و HMD با ۱۹ درصد قرار گرفتند.
این شرکت تحقیقات بازار پیشبینی میکند که بازار گوشیهای هوشمند هند شاهد رشد متوسطی باشد و میزان عرضه در ماههای آینده تک رقمی شود.
دیدگاه ها