دلیل درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز

دلیل درگیر بودن دائمی لنت ترمز با دیسک ترمز

یکی از سیستم‌های حیاتی خودرو که نقش بسزایی در ایمنی دارد، بی شک سیستم ترمز خودروست. این سیستم از قطعات متفاوتی تشکیل شده و اختلال در هر کدام از آنها می‌تواند خطرناک و آسیب‌زا باشد. همان‌طور که می‌دانید عملکرد این سیستم، بر اساس قاعده اصطکاک است. در واقع اصطکاک ایجاد شده در اثر تماس دو قطعه لنت ترمز و دیسک ترمز است. به عبارتی دیگر، درگیرشدن این دو، در نهایت منجر به کاهش سرعت و توقف آن می‌شود. اما آیا لنت و دیسک، دائم با یکدیگر درگیر هستند؟ طبیعتاً جواب این سؤال منفی است. درگیری دائمی لنت و دیسک از مشکلات رایج در سیستم ترمز است که واجب است درباره آن اطلاعاتی داشته باشیم. در ادامه این مطلب، برخی از دلایل درگیری دائمی لنت و دیسک را بیان کرده‌ایم.

۵ نکته مهم درگیری دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز

قبل از آنکه به دلایل درگیری دائمی لنت سمند و دیسک بپردازیم، می‌خواهیم چگونگی عملکرد اجزای سیستم ترمز را برای شما بیان کنیم تا بتوانید به درک بهتری از آن برسید. اجزای سیستم ترمز همانند یک مدار این بار از نوع هیدرولیکی که رایج‌ترین نوع سیستم ترمز است، عمل می‌کنند. در این مدار یک سیلندر اصلی و چند سیلندر فرعی داریم که داخل آنها پر از مایع یا همان روغن ترمز است. زمانی که پا روی پدال گاز می‌گذاریم، درواقع به پیستون داخل سیلندر اصلی فشار وارد می‌کنیم. سیلندر اصلی فشار هیدرولیکی ایجاد شده را از طریق لوله‌هایی به سیلندرهای فرعی تعبیه شده در هر چرخ اتومبیل انتقال می‌دهد و در نتیجه پیستون‌های موجود در آنها را مجبور به توقف می‌کند.

5 نکته مهم درگیری دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز

زمانی که به پیستون‌های ترمز چرخ‌های اتومبیل فشار وارد می‌کنیم سبب ایجاد تماس بین لنت و دیسک ترمز می‌شوند. به عبارتی دیگر، لنت ترمز در اثر تماس مستقیم با روتور ترمز که روی دیسک قرار گرفته است، از سرعت اتومبیل در حال حرکت می‌کاهد. یکی از اجزای مهم دیگر سیستم ترمز، کالیپر است که همین قطعه سبب می‌شود تا لنت به حرکت دربیاید. در واقع پیستون‌ها و لنت‌ها داخل کالیپر جای گرفته‌اند و مستقیم با یکدیگر درگیر هستند. اکنون که به شرح کلی کارکرد اجزای سیستم پرداختیم نوبت آن است که به ۵ مورد از مهم ترین دلایل خرابی یکی از مهم‌ترین اجزای این سیستم یعنی لنت‌ها بپردازیم.

۱.خرابی کالیپر

کالیپر یک قطعه فلزی و گیره مانند است که بر روی روتور ترمز قرار گرفته است. پیش‌ازاین درباره ارتباط کالیپر با پیستون‌ها و لنت صحبت کرده‌ایم؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان حدس زد که در صورت خرابی کالیپر چه اتفاقی می‌تواند برای سیستم ترمز بیفتد. درصورتی‌که کالیپر دچار اختلال بشود، پیستون‌ها به صورت پیوسته در حالت فشرده قرار می‌گیرند. این اتفاق مانند این است که شما پیوسته پایتان روی پدال گاز است درصورتی‌که این‌چنین نیست. نتیجه این اتفاق درگیری دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز است.

۲. نقص در عملکرد پیستون‌ها

همان‌طور که اشاره شد، پیستون‌ها ارتباط مستقیمی با لنت‌ها و سایر اجزای سیستم ترمز دارند. نقص ایجاد شده در آنها می‌تواند سبب ایجاد اختلال در هنگام ترمزگیری اتومبیل بشود. به بیانی دیگر، پیستون‌ها همانند یک رابط عمل می‌کنند. این رابط نقش انتقال روغن ترمز را از یک قسمت به قسمتی دیگر دارد. این پیستون‌ها اگر به صورت معمول خود کار نکنند، انتقال مایع ترمز به صورت یکنواخت در بین چرخ‌های اتومبیل، جهت کاهش سرعت خودرو و توقف آن، به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

۳. خرابی قطعات نگهدارنده و فنرها

شاید بتوان گفت که پراستفاده‌ترین اجزای سیستم ترمز اتومبیل، قطعات نگهدارنده و فنرهای موجود در آن هستند. آسیب‌دیدگی و شکسته‌شدن این قطعات، عدم تنظیم‌نکردن دقیق و کاهش عملکرد آنها و خرابی فنرها از جمله فنر کفشک از دیگر مواردی است که منجر به درگیرشدن دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز می‌شوند.

۴. عدم نصب و قرارگیری صحیح لنت ترمز

بی‌توجهی به نصب و تعویض دقیق و صحیح لنت‌ها، از دیگر دلایل مهمی است که سبب می‌شود تا دیسک و لنت به‌درستی با یکدیگر تماس نداشته باشند و در نهایت افت کارایی سیستم ترمز خودرو را به دنبال دارد. بی‌دقتی در نصب لنت‌های ترمز، موجب ایجاد ساییدگی لنت و تولید صدای ناهنجار در حین رانندگی می‌شود؛ بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که در تعمیرگاه‌های معتبر تعویض لنت را انجام بدهید تا برای خودروی شما چنین اتفاقی نیفتد.

۵.خرابی اجزای مرتبط با لنت‌ها

از اجزای مرتبط با لنت‌ها، می‌توان به پدال گاز و لوله‌های ترمز اشاره کرد. اجزای سیستم ترمز، همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودیم، مانند یک مدار به یکدیگر مرتبط هستند. اختلال و نقص در هریک از این اجزاء سبب می‌شود تا کل سیستم کارایی صحیح خود را از دست بدهد؛ بنابراین مواردی مانند مسدودشدن مسیر لوله‌ها و گیرکردن پدال ترمز اتومبیل می‌توانند از عواملی باشند که درگیری دائمی دیسک و لنت را ایجاد کنند.

جمع‌بندی

سیستم ترمز اتومبیل، یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های به‌کاررفته در یک خودرو است. هر راننده‌ای جهت برخورداری از یک رانندگی ایمن و سالم، لازم است تا اطلاعاتی در مورد آن داشته باشد. رایج‌ترین اختلالات ایجاد شده در یک سیستم ترمز، درگیری دائمی لنت ترمز و دیسک ترمز است. از مهم‌ترین دلایل ایجاد این اختلال می‌توان به خرابی کالیپر، نقص در پیستون‌ها، آسیب قطعات نگهدارنده در سیستم ترمز، نصب غیرصحیح لنت‌ها و خرابی اجزای مرتبط با لنت‌ها اشاره کرد.

پس از مطالعه این متن، می‌توانید به‌درستی درک کنید که چرا باید از مراکز معتبر و از افراد داری تخصص جهت خرید و یا نصب و تعویض لنت مراجعه کنیم. حقیقت این است که بی‌توجهی به چنین مواردی که شاید در نظر ما مهم نباشند، می‌توانند در آینده منجر به پرداخت هزینه‌های مالی بیشتر جهت تعمیرات و یا حتی هزینه‌های جانی جبران‌ناپذیری را برای ما به بار بیاورند.

مریم حدادی
من مریم حدادی هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و نویسنده تخصصی اخبار و مقالات مرتبط با گوشی‌های هوشمند. با بهره‌گیری از تجربه و دانش خود، به تحلیل و ارائه اطلاعات دقیق در مورد جدیدترین محصولات و فناوری‌های موبایل می‌پردازم.