با گسترش هوش مصنوعی، تشخیص اینکه در شبکههای اجتماعی چه چیزی واقعی است و چه چیزی جعلی، سختتر از همیشه شده است. اما با چند روش ساده، می توانیم بیشتر مواقع از فریب خوردن جلوگیری کنیم. بهترین قسمت؟ ما نیازی به داشتن تخصص فنی نداریم.
۸. علامتهای تولید شده توسط هوش مصنوعی
سادهترین راه برای تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، نگاه کردن به علامت هوش مصنوعی است که برخی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، مانند اینستاگرام، به کاربران این امکان را میدهند که به سرعت بفهمند یک پست با نرمافزار هوش مصنوعی تولید شده است.
اگر عکسی که با هوش مصنوعی ساخته شده را ببینیم، آن را به عنوان “مورد علاقه نیست” علامتگذاری میکنیم. این کار الگوریتم را آموزش میدهد تا فقط آنچه را که واقعاً میخواهیم ببینیم، نشان دهد.
با این حال، این روش همیشه بهترین رویکرد نیست. گاهی اوقات، ابزارهای شناسایی محتوای هوش مصنوعی کار نمیکنند؛ برای مثال، پر کردن خودکار در فتوشاپ و برنامههای مشابه ممکن است باعث شود که یک تصویر بهطور نادرست علامتگذاری شود. بنابراین، پیشنهاد میکنیم این روش را با حداقل یک روش دیگر ترکیب کنید.
۷. جستجوی معکوس تصاویر
جستجوی معکوس تصاویر یک روش عالی برای شناسایی پروفایلهای تقلبی است، اما ما گاهی از آن برای تعیین اینکه آیا کسی محتوایی با هوش مصنوعی ساخته است یا نه نیز استفاده میکنیم. به طرز جالبی، ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در تشخیص اینکه آیا چیزی با هوش مصنوعی ایجاد شده یا نه، مهارت دارند.
وقتی از ChatGPT استفاده میکنیم، از o3 برای دریافت استدلالهای پیشرفتهتر استفاده میکنیم. این ابزار معمولاً ۳-۵ دقیقه طول میکشد تا آنچه را که به آن دادهایم ارزیابی کند و به نتیجهگیری برسد. معمولاً دقیق است.
بسیاری از افرادی که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی را به رسانههای اجتماعی آپلود میکنند، متادیتا را حذف نمیکنند. زمانی که تصاویر و ویدیوها را ذخیره میکنیم، گاهی اوقات میتوانیم از روی عناوین آنها بفهمیم که آیا این تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شدهاند یا نه. علاوه بر ChatGPT، میتوانید از ابزارهای جستجوی معکوس تصویر مختلف در موبایل استفاده کنید.
۶. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی
محتوای متنی تولید شده توسط هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی ممکن است شناسایی آن دشوارتر باشد، اما هنوز هم ممکن است. یکی از سادهترین راهها برای تشخیص اینکه آیا یک وضعیت فیسبوک، توییت یا کپشن اینستاگرام توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا نه، این است که خودتان از ابزارهای هوش مصنوعی درخواست کنید.
بسیاری از کپشنها با دستورات ساده تولید میشوند، بنابراین این کار نسبتاً ساده است. به عنوان مثال، میتوانیم از نرمافزار چیزی شبیه به این درخواست کنیم:
«لطفاً یک کپشن اینستاگرامی برای یک کاروسل از تصاویری که یک ساحل اسپانیایی را نشان میدهند، تولید کن.»
پاسخ احتمالاً مشابه چیزی خواهد بود که در رسانههای اجتماعی دیدیم، اما دقیقاً یکسان نخواهد بود.
مشکلی با کپشنهای تولید شده توسط هوش مصنوعی نیست، اگر این کپشنها عمدتاً کاربران را به کلیک کردن تشویق کنند به عنوان یک دعوت به عمل (CTA). در واقع،استفاده از هوش مصنوعی برای چنین کارهایی هوشمندانه است. اما برای داستانهای شخصی، این موضوع اذیت کننده است.
۵. تصاویر شبیه گرافیکهای بازیهای ویدیویی
ما زمان زیادی را صرف آزمایش نرمافزارهای هوش مصنوعی میکنیم و در طول سالهای تجربهامان، آزمایشهای زیادی با تولید تصویر به روشهای مختلف داشتهایم. بنابراین، درک خوبی از نحوهی نمایش تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی داریم—حتی با استفاده از ابزارهای بسیار واقعگرایانه.
یکی از بارزترین نشانهها برای تشخیص یک پست اجتماعی تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که تصاویر بیشتر شبیه گرافیکهای بازیهای ویدیویی به نظر میرسند. دیدهام که برخی افراد سعی میکنند بگویند که عکسهای سفر به مکانها واقعی هستند، در حالی که برای ما واضح است که اینطور نیست. حتی اگر ما آن مکانها را بازدید نکرده باشیم، هنوز میتوانیم تشخیص دهیم.
ارزیابی دقیق تصاویر اینچنینی برای هر ژانری کاربرد دارد. حتی با اینکه ابزارهایی مثل GPT-4o و Midjourney در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشتهاند، هنوز هم میتوان تشخیص داد.
۴. تصاویر که بیش از حد واقعی به نظر میرسند
برخی از ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به طرز ترسناکی واقعی به نظر برسند تا حدی که ممکن است ترسناک شوند. تبلیغ تویز ‘آر’ آس سوارا یکی از بهترین مثالهاست که چگونه تکنولوژی میتواند از حد خود فراتر رود؛ قرار است اسباببازیها را تبلیغ کند، اما برای ما، شبیه یک فیلم ترسناک به نظر میرسد.
تصاویر و ویدیوها اغلب ظاهری دارند که ممکن است به واقعیت نزدیکتر از دوربینهای قدیمی به نظر برسند، اما هنوز هم به وضوح توسط یک انسان گرفته شدهاند. حتی با دوربین فول فریم من، تصاویرم کامل نیستند.
اگر چیزی بیش از حد واقعی به نظر برسد، نشانهای قطعی است که از هوش مصنوعی برای ساخت آن استفاده شده است. بیشتر پستهای اجتماعی نباید شبیه تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر (CGI) در فیلمها به نظر برسند. دِپفیکها هم ممکن است واقعی به نظر برسند، اما از تعدادی نکته برای شناسایی آنها می توان استفاده کرد.
۳. عدم وجود بینشهای شخصی
عدم وجود شخصیت یکی از بهترین راهها برای شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است. در حالی که این ابزارها در نوشتن مقالات ابتدایی خوب عمل میکنند، هیچکدام از تجربیات شخصی یک انسان را ندارند. مهم نیست چقدر تلاش کنید که از این ابزارها بخواهید شخصیت شما را در محتوای تولیدی بگنجانند.
اگر یک پست اجتماعی به نظر رباتیک بیاید، این نشانه خوبی است که شما با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مواجه هستید. شما به سرعت میتوانید تشخیص دهید که یک پست واقعی است، درست مثل زمانی که در زندگی واقعی متوجه میشوید کسی صادق نیست.
اگر در شک هستید، میتوانید همیشه این نکته را با درخواست از نرمافزارهای هوش مصنوعی ترکیب کنید.
۲. پرسیدن یک سوال
اگر میخواهید بدانید که کسی واقعاً میداند در مورد چیزی چه صحبت میکند یا نه، از او یک سوال کنجکاوانه بپرسید. زمان پاسخ دادن اهمیتی ندارد، اما شما باید جواب او را ارزیابی کنید تا ببینید آیا معتبر به نظر میرسد یا نه.
افرادی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، اغلب (اگرچه همیشه نه) به دنبال جلب تعامل هستند. با این حال، ممکن است با مواردی مواجه شوید که آنها واقعاً در مورد موضوع خود کارشناس نباشند. برای مثال، اگر تصویری تولید شده با هوش مصنوعی دیدید، از آنها بپرسید کجا است؛ سپس میتوانید یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید تا تعیین کنید آیا آنها واقعی هستند یا نه.
۱. مشاهده تعاملات اشیاء
با وجود تغییرات چشمگیر، پستهای اجتماعی تولید شده توسط هوش مصنوعی هنوز هم میتوانند نقصهایی داشته باشند. تعاملات اشیاء در ویدیوها و “تصاویر” یک نشانه واضح است.
گاهی اوقات، خواهید دید که کسی اشیاء را به طور غیرطبیعی در دست دارد. در بعضی موارد، ممکن است تفاوتهای اندازهای واضحی مشاهده کنید، مانند اینکه یک تلفن از سر یک فرد بزرگتر باشد. دستان و جیبها هم ممکن است غیرطبیعی به نظر برسند.
اگر یک ویدیوی هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی مشاهده کردید، ممکن است سرعت و زاویههای دوربین نیز کمی عجیب به نظر برسند.
متاسفانه همه از هوش مصنوعی به نفع خوب استفاده نمیکنند. در حالی که این ابزارها میتوانند برای تولید زیرنویسهایی که بعداً ویرایش میکنید مفید باشند، برخی افراد از آنها برای فریب دادن مردم و افزایش تعاملات به شیوههای نادرست استفاده میکنند. دانستن نحوه شناسایی نشانههای هوش مصنوعی در این نوع پستها به شما کمک خواهد کرد تا از فریب خوردن جلوگیری کنید.
دیدگاه ها