اپل در عرضه آیفون طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش رو به رو شد

اپل در عرضه آیفون طی سه ماهه نخست سال 2025 با کاهش رو به رو شد
اپل در عرضه آیفون طی سه ماهه نخست سال 2025 با کاهش رو به رو شد

چین یکی از بزرگترین بازارهای آیفون است و اپل می‌خواهد دستگاه‌هایش به اندازه بازار آمریکای شمالی ریشه‌دار باشند. با این حال، اپل در این منطقه با رقابت شدیدی از سوی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی مانند شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو روبرو است. با توجه به اعمال تعرفه‌های اخیر، میزان عرضه آیفون در چین در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است. اپل تنها فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در این منطقه بود که در حالی که رقابتش ادامه داشت، شاهد کاهش بود.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، میزان عرضه آیفون اپل در چین ۹ درصد کاهش یافته و به ۹.۸ میلیون دستگاه رسیده است. این امر منجر به کاهش شدید سهم بازار از ۱۷.۴ درصد به تنها ۱۳.۴ درصد در سه ماهه قبل شده است. سهم بازار اپل در هفت فصل گذشته به طور مداوم کاهش یافته است که نشان می‌دهد برنامه‌های این شرکت با کاربران بازار چین مطابقت ندارد.

اپل و افت عرضه آیفون

اشتباه نیست اگر فرض کنیم که این شرکت با رقابت جدی در این منطقه روبرو است، چیزی که در سایر نقاط جهان با آن ناآشنا است. برای مثال، شیائومی و هواوی با ارائه جدیدترین ویژگی‌هایی که با تقاضای کاربران هماهنگ هستند، اپل را در شرایط سختی قرار می‌دهند. شیائومی با افزایش ۴۰ درصدی در عرضه به ۱۳ میلیون دستگاه، همچنان رهبر بازار است. علاوه بر این، عرضه در کل صنعت نیز ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

این اعداد نشان می‌دهد که بازار داغ است و پتانسیل خرید بالایی دارد، اما اپل به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، احتمالاً به دلیل تغییرات حداقلی که نسبت به سال گذشته در دستگاه‌های خود ایجاد می‌کند. هواوی با ۱۲.۹ میلیون محموله، حتی پس از جدایی از سیستم عامل اندروید گوگل، در جایگاه دوم قرار گرفت. این شرکت با سیستم عامل جدید HarmonyOS خود موفق به جذب سفارش شد که به خودی خود یک امتیاز محسوب می‌شود. اوپو و ویوو به ترتیب با ۱۱ و ۱۰ میلیون محموله، جایگاه سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

این گزارش بیان می‌کند که استراتژی قیمت‌گذاری سطح بالای اپل مانع از بهره‌برداری آن از یارانه‌های جدید دولتی شد. یارانه‌هایی که در ابتدای سال معرفی شدند، امکان رشد در سه ماهه اول را فراهم کردند. مصرف‌کنندگان لوازم الکترونیکی می‌توانند برای محصولات زیر ۸۲۰ دلار یا ۶۰۰۰ یوان، ۱۵ درصد از مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند، اما قیمت سری آیفون ۱۶ اپل از ۵۹۹۹ یوان شروع می‌شود، به این معنی که همه مدل‌ها الزامات دولت را برآورده نمی‌کنند.

اپل همچنین در سال‌های اخیر از معرفی طراحی‌های مجدد قابل توجه محصولات خودداری کرده است، که باعث شده برخی از کاربران به سمت آن تغییر رویه دهند.

مهتاب جهاندار
فارغ‌التحصیل نرم‌افزار و علاقه‌مند به دنیای موبایل هستم. با عشق به تکنولوژی، اخبار و بررسی‌های گوشی‌های هوشمند را می‌نویسم تا به شما در انتخاب بهترین‌ها کمک کنم.