حالت هوش مصنوعی گوگل در راه است: اینگونه جایگزین جستجوی سنتی گوگل می‌شود

حالت هوش مصنوعی گوگل در راه است: اینگونه جایگزین جستجوی سنتی گوگل می‌شود

جستجوی گوگل در حال عبور از فهرست لینک‌های آبی و پاسخ‌های ساده است. با معرفی حالت هوش مصنوعی گوگل (Google AI Mode)، حالا می‌توانید گفت‌وگو کنید، فایل به اشتراک بگذارید و با اطلاعات به شکلی تعاملی برخورد کنید — تجربه‌ای که بیشتر شبیه به چت‌بات‌های هوش مصنوعی است تا جستجوی سنتی گوگل که به آن عادت داشتیم.

حالت هوش مصنوعی گوگل چیست؟

حالت AI گوگل، فناوری پیشرفته هوش مصنوعی مولد را مستقیماً وارد جستجوی گوگل می‌کند — اما فراتر از قابلیت‌های ساده‌ای مانند AI Overviews که قبلاً دیده‌ایم. این قابلیت که توسط مدل Gemini قدرت گرفته، ابتدا به‌صورت آزمایشی در Google Labs معرفی شد، اما اکنون برای تمام کاربران بالای ۱۸ سال در ایالات متحده که سابقه جستجوی وب را فعال کرده‌اند، در دسترس است.

اگر در این دسته هستید، یک تب اختصاصی به نام “AI Mode” را به‌عنوان اولین گزینه در سمت چپ نوار جستجو خواهید دید.

هوش مصنوعی گوگل

همچنین می‌توانید روی آیکون Labs در صفحه جستجوی گوگل کلیک کرده و حالت هوش مصنوعی (AI Mode) را فعال کنید.

همچنین می‌توانید روی آیکون Labs در صفحه جستجوی گوگل کلیک کرده و حالت هوش مصنوعی (AI Mode) را فعال کنید.

با فعال‌سازی حالت هوش مصنوعی، دیگر محدود به پرسش‌های کوتاه و ساده نخواهید بود. اکنون می‌توانید سوالات خود را با متن، صدا یا تصویر مطرح کرده و پاسخ‌هایی شبیه به گفت‌وگو با یک چت‌بات دریافت کنید. همچنین جستجوهای شما عمیق‌تر و با زمینه‌ی بیشتر خواهد بود؛ یعنی می‌توانید با سوالات پی‌درپی، موضوعات را با جزئیات بیشتری بررسی کنید، آن هم با تکیه بر اطلاعات معتبر و منبع‌دار از وب. سابقه حالت هوش مصنوعی (AI Mode History) هم به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به گفت‌وگوهای قبلی‌تان بازگردید.

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که حالت AI گوگل به همراه دارد، نحوه نمایش نتایج است. فهرست لینک‌ها به پنل کناری سمت راست منتقل می‌شود و پاسخ اصلی به سوال شما، فضای اصلی صفحه را اشغال می‌کند. مثل دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد، کیفیت پاسخ دریافتی به شدت به نوع نگارش دستور یا پرسش (Prompt) شما بستگی دارد. البته می‌توانید از آن برای جستجوهای یک‌جمله‌ای هم استفاده کنید، اما چنین استفاده‌ای تمام پتانسیل آن را نشان نمی‌دهد.

 جستجوهای یک‌جمله‌ای

حالت هوش مصنوعی (AI Mode) اطلاعات لحظه‌ای مانند قیمت بلیط، جزئیات محصولات، قیمت‌های به‌روزرسانی شده (با جدیدترین تخفیف‌ها) و غیره را جمع‌آوری کرده و به‌عنوان یک پاسخ یکپارچه نمایش می‌دهد. گوگل می‌گوید بیشتر این داده‌ها از Shopping Graph آن می‌آید که بیش از ۴۵ میلیارد فهرست محصول از کسب‌وکارهای محلی دارد.

گوگل همچنین تاریخچه پرسش‌های گذشته را در یک نوار کناری قرار داده تا بتوانید جستجوهای قبلی خود را مرور کرده و از همان‌جایی که متوقف شده‌اید ادامه دهید. این ویژگی برای پروژه‌های جاری مانند برنامه‌ریزی سفر یا تحقیق در مورد خریدهای بزرگ بسیار مفید است. شما نیازی ندارید هر بار از ابتدا شروع کنید؛ سوالات و پاسخ‌های قبلی شما در دسترس هستند، آماده برای دنبال‌کردن.

چون Gemini امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و ارجاع به چت‌های گذشته را دارد، احتمالاً حالت هوش مصنوعی (AI Mode) نیز این قابلیت را دارد. با این حال، باید Gemini Apps Activity روشن باشد.

نکته: اگر در خارج از ایالات متحده هستید و می‌خواهید قبل از انتشار جهانی از حالت هوش مصنوعی استفاده کنید، می‌توانید از VPN استفاده کرده و به سرور مستقر در ایالات متحده متصل شوید.

چگونه حالت هوش مصنوعی با Perplexity، ChatGPT، Gemini و AI Overviews تفاوت دارد

با وجود این همه ابزار هوش مصنوعی، حالت هوش مصنوعی گوگل چگونه مقایسه می‌شود؟

Perplexity و ChatGPT: هر دوی این چت‌بات‌ها می‌توانند پاسخ‌های محاوره‌ای ارائه دهند، و مدل‌های LLM پشت آن‌ها قادر به پردازش انواع مختلف موضوعات هستند. Perplexity روی جستجوهای وب در لحظه تمرکز دارد و پاسخ‌های سریع و منبع‌دار می‌دهد. ChatGPT در تولید محتوای خلاقانه و انجام مکالمات طولانی عالی است، اما می‌تواند به موضوعات لحظه‌ای نیز پردازد. با این حال، هیچ‌کدام به طور مستقیم در موتور جستجوی بزرگترین موتور جستجو در دنیا گنجانده نشده‌اند و دسترسی به داده‌های لحظه‌ای گوگل یا پایگاه‌های داده خرید و کسب‌وکارهای محلی را ندارند.

Gemini: Gemini مدل هوش مصنوعی قدرتمندی است که تمام ابزارهای هوش مصنوعی گوگل از جمله حالت هوش مصنوعی را پشتیبانی می‌کند. این مدل برای انجام وظایف مختلف از تولید محتوا تا تولید کد طراحی شده است. این ابزار همچنین بخشی از مجموعه ابزارهای پیشرفته گوگل است. حالت هوش مصنوعی از Gemini برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند، اما تجربه آن به طور خاص برای جستجو و کاوش اطلاعات همزمان طراحی شده است و نه تنها برای گفتگو یا تولید متن. Gemini یکی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی کمتر شناخته‌شده است، اما قرار دادن آن به‌عنوان بخشی پیش‌فرض از جستجوی گوگل می‌تواند جایگاه آن را ارتقا دهد.

AI Overviews: اگر شما تاکنون خلاصه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بالای نتایج جستجوی گوگل دیده‌اید، به نوعی با قابلیت‌های هوش مصنوعی آشنا شده‌اید. با این حال، AI Overviews تنها زمانی ظاهر می‌شوند که گوگل آن‌ها را مرتبط بداند و معمولاً کوتاه، سطحی و عمومی هستند. در واقع این همان چیزی است که قرار بود اتفاق بیافتد—بیش از چندین مورد که در آن‌ها AI Overviews نتایج نادرستی تولید کرده است. حالت هوش مصنوعی بسیار تعاملی‌تر و دقیق‌تر است. این حالت هر بار پاسخ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد، به شما اجازه می‌دهد تا سوالات تکمیلی بپرسید و اطلاعات را به شکلی بصری و یکپارچه ارائه می‌دهد.

حالت هوش مصنوعی، به نظر من، بهترین ویژگی‌های بسیاری از چت‌بات‌های هوش مصنوعی محبوب را ترکیب کرده و آن‌ها را به جستجوی اینترنتی عادی وارد می‌کند.

حالت هوش مصنوعی چه معنایی برای آینده جستجوی گوگل دارد؟

حالت هوش مصنوعی گوگل نشانه‌ای از مسیر آینده جستجوی اینترنتی است. روزهای استفاده از کلمات کلیدی و کلیک کردن روی لینک‌های بی‌پایان در حال پایان است. در عوض، شما می‌توانید سوالات خود را به زبان طبیعی بپرسید، پاسخ‌هایی که همه اطلاعات مورد نیاز شما را گردآوری می‌کنند دریافت کنید و حتی با آن‌ها تعامل داشته باشید تا اطلاعات را عمیق‌تر کنید یا جهت را تغییر دهید.

این به این معناست که زمان کمتری برای جستجو صرف خواهید کرد و زمان بیشتری برای انجام کارها خواهید داشت. برنامه‌ریزی سفر، خرید لپ‌تاپ جدید یا تعمیرات منزل آسان‌تر و شهودی‌تر می‌شود. شما می‌توانید تصاویر را آپلود کنید، سوال بپرسید و نتایج شخصی‌سازی‌شده و به‌روز دریافت کنید. شاید در حال مشاهده مراحل اولیه هوش مصنوعی عامل باشیم که حتی کارها را مستقیماً از صفحه جستجو برای شما انجام می‌دهد.

این تغییرات برای ناشران و وب پیچیده‌تر است. گوگل می‌گوید هنوز کاهش ترافیک قابل توجهی به سایت‌های خارجی مشاهده نکرده است، اما هیچ شکی وجود ندارد که ترافیک برای اکثر وب‌سایت‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته است. بسیاری از آن به خاطر ابزارهای هوش مصنوعی و رشد جستجوی اجتماعی است. حالت هوش مصنوعی می‌تواند به کمک جستجو اطلاعاتی که ممکن بود در غیر این صورت مدفون بماند را به سطح بیاورد، به‌ویژه برای سوالات پیچیده یا خاص.

گوگل هنوز در حال تکمیل و توسعه حالت هوش مصنوعی (AI Mode) است و ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرده و دسترسی آن را گسترش می‌دهد. باید برچسب “آزمایشی” را جدی بگیرید و از استفاده از پاسخ‌های آن به‌عنوان آخرین کلام خودداری کنید. طبق گفته‌ی وبلاگ The Keyword گوگل، این شرکت به بازخورد کاربران گوش می‌دهد و قول می‌دهد که تجربه این حالت را بهبود دهد. همانطور که حالت هوش مصنوعی از آزمایشگاه‌ها به تجربه اصلی جستجو منتقل می‌شود، انتظار می‌رود روش‌های بیشتری برای تعامل با اطلاعات ایجاد شود، چه در حال خرید، برنامه‌ریزی یا تنها کنجکاوی.

زهرا رشیدی
من زهرا رشیدی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق و الکترونیک و علاقه‌مند به دنیای فناوری، به‌ویژه گوشی‌های هوشمند. با بهره‌گیری از دانش فنی خود، به پوشش اخبار موبایل و بررسی فناوری‌های جدید در این حوزه می‌پردازم.