بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران (سال ۱۴۰۳)

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران (سال 1403)

چطور می‌شه توی این دنیای دیجیتال پر از فرصت و هیجان، یه شغل توپ پیدا کرد؟  اصلاً می‌دونید دیجیتال مارکتینگ چقدر می‌تونه زندگی کاری و حرفه‌ای‌تون رو تغییر بده؟

این روزا، همه چیز داره دیجیتال می‌شه؛ از خرید و فروش گرفته تا تبلیغات و بازاریابی. حالا تصور کنین، یه بازاریابی که توی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌چرخه و از هر گوشه‌ای که بشه، مشتری جذب می‌کنه. این دقیقاً همون چیزیه که بهش می‌گن دیجیتال مارکتینگ. حالا چرا باید به این موضوع اهمیت بدیم؟ چون توی ایران، بازار کار دیجیتال مارکتینگ داره روز به روز بزرگ‌تر و جذاب‌تر می‌شه و کلی فرصت جدید برای کسایی که عاشق تکنولوژی و بازاریابی هستن، فراهم می‌کنه. پس اگه دنبال یه شغل باحال و پردرآمد هستین، دیجیتال مارکتینگ دقیقاً همون چیزیه که باید روش زوم کنین!

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیجیتال مارکتینگ، به زبان ساده، یعنی بازاریابی در دنیای دیجیتال. تو این دنیای پر از اینترنت و فناوری، دیگه خبری از روش‌های قدیمی بازاریابی نیست. حالا همه چیز آنلاین شده و دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی مثل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، و موتورهای جستجو برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات.

فرض کنین یه فروشگاه آنلاین دارین و می‌خواین محصولتون رو به دست مشتریای بیشتری برسونین. حالا به جای اینکه تو تلویزیون یا رادیو تبلیغ کنین، از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنین. مثلاً می‌تونین یه کمپین تبلیغاتی توی اینستاگرام راه بندازین یا با استفاده از تکنیک‌های SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) وب‌سایتتون رو طوری طراحی کنین که وقتی کسی دنبال محصولی مثل مال شما می‌گرده، سایتتون تو نتایج اول گوگل بیاد. اینجوری مشتری‌های بیشتری به سمتتون میان و فروش بیشتری خواهید داشت.

 چرا باید دیجیتال مارکتینگ رو جدی بگیریم؟

دیجیتال مارکتینگ یه راه بازاریابی نوین و کم هزینست که با هزینه خیلی کمتر از تبلیغات محیطی تو سطح شهرو پخش تراکت و رزرو بیلبورد میتونه بهتون کمک کنه محصول یا کسب و کارتون رو اونقد خوب به مردم معرفی کنین که همه بتونن از طریق اینترنت بهتون دسترسی داشته باشن و محصولتون رو بخرن. حالا در ادامه میریم تا چند تا از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ رو بهتر بشناسیم:

  1. افزایش استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند

این روزا بیشتر مردم ایران وقتشون رو آنلاین می‌گذرونن، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا خرید آنلاین. تعداد کاربران اینترنت و گوشی‌های هوشمند به شدت افزایش پیدا کرده و این یعنی دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های زیادی برای دسترسی به مشتری‌ها ایجاد کرده.

پس اگه کسب و کارت رو وارد دنیای دیجیتال کنی صددرصد برد کردی چون الان اولین کاری که مردم در برابر نیاز هاشون میکنن، سرچ کردن تو گوگل یا اینستاگرامه، میرن سرچ میکنن تا ببینن مشکلشون رو چطور باید حل کنن، چطور محصول مورد نیازشون رو پیدا کنن و… پس شک نکنین که دیجیتال مارکتینگ خیلی اهمیت داره و میتونه تو این راه مفید باشه.

  1. هزینه‌های کمتر نسبت به بازاریابی سنتی

مطمعنا همه شما از هزینه های نجومی تبلیغات سنتی خبر دارید، الان هزینه رزرو یه بیلبورد تبلیغاتی تو معمولی ترین جای شهر چنصد میلیونه، که خیلی از کسب و کارها به دلیل بودجه کم یا محدود بودن کسب و کارشون نمیتونن این هزینه های زیاد رو پرداخت کنن و از تبلیغ بیزنسشون کلا صرف نظر میکنن.

بهترین راه برای کسب و کارهای تازه کار یا حتی کسب و کارهای قدیمی، تبلیغات تو حوزه دیجیتال هست. تبلیغات دیجیتال معمولاً ارزون‌تر از تبلیغات سنتی مثل تلویزیون، رادیو و بیلبورد هستن. با بودجه کمتری می‌تونی به تعداد بیشتری از مخاطبان دسترسی پیدا کنی.

  1. دسترسی به مخاطبان هدف

بزارید این موضوع رو اینطور بگم، چند درصد احتمال داره موقع اجاره بیلبورد تبلیغاتی و پخش تبلیغاتتون تو سطح شهر، مخاطب هدفی که دنبالش هستین بیلبورد شمارو ببینن و مشتریتون بشن؟؟

خیلی کم…فضای بیلبورد شهری واقعا گستردست و شما نمیتونین مخاطب هدفتون رو از بین میلیون های جمعیت شهر انتخاب کنین تا فقط اونا بیلبوردتون رو ببینن و باهاتون تماس بگیرن…

ولی دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال اینطور نیست!! تو حوزه دیجیتال مارکتینگ خیلی راحت میتونی مخاطب هدفتو جدا کنی و مخصوص اون محتواتو درست کنی و کمپین تبلیغاتیت رو اجرا کنی، مثلا وقتی میخوای یه کمپین تبلیغاتی تو اینستاگرام بری خیلی راحت میتونی پیج هایی رو که فالورهاش متناسب با نیاز تو هستن و انتخاب کنی و تبلیغت رو اونجا بزاری.

  1. اندازه‌گیری و تحلیل دقیق نتایج

بازم میریم سراغ بیلبورد…هیچوقت نمیتونیم  دقیق بفهمیم چند نفر بیلبورد مارو واقعا خوندن و بهش نگاه کردن… خیلی ها فقط رهگذر هستن و اصلا نگاهی هم نمیکنن.

ولی وقتی تو اینستاگرام یا سایت های مختلف بنر میزاری و تبلیغاتت رو انجام میدی، بخاطر دیجیتال بودن همه امکانات و دسترسی داشتن به همه آمار، خیلی راحت و دقیق میتونی متوجه بشی چند نفر رو تبلیغت کلیک کردن، چند نفر از سایت یا پیجت دیدن کردن و چند نفر حتی تماس گرفتن باهات…

  1. انعطاف‌پذیری و قابلیت به‌روز رسانی سریع

تو دیجیتال مارکتینگ، می‌تونی به سرعت تبلیغات و استراتژی‌هات رو به‌روز کنی و تغییرات لازم رو اعمال کنی. اگه یه کمپین تبلیغاتی خوب عمل نکرد، به راحتی می‌تونی اونو اصلاح کنی یا تغییر بدی. ولی تراکت هایی که تو سطح شهر پخش شدن رو هیچ جوره نمیتونی برگردونی!!

  1. افزایش تعامل با مشتریان

از طریق دیجیتال مارکتینگ خیلی راحت با تک تک مخاطبانت میتونی تعامل کنی و شخصا به سوالاتشون جواب بدی و اگه ابهامی داشتن خودت اونو برطرف کنی و همه اون هارو به مشتری تبدیل کنی، اینطوری هم اعتمادشون جلب میشه هم امکان اینکه شمارو به دوست ها و آشناهاشون معرفی کنن بیشتر میشه.

  1. رقابت‌پذیری بالا

دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارهای کوچک این امکان رو می‌ده تا با شرکت‌های بزرگ رقابت کنن. با استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه و خلاق، حتی با بودجه کمتر می‌تونی به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنی و برندت رو معرفی کنی.

  1. ارتباط مؤثر با نسل جوان

همونطور که گفتیم اکثر مردم وقتشون رو تو اینترنت میگذرونن و ۹۰ درصد کسایی که فول تایم تو اینترنت و فضای مجازی هستن جوون هستن و وقتی شما اعتماد یک جوون رو کسب کنی اعتماد مادر پدر و دوستانش رو هم جلب کردی ، مخصوصا الان که مهم ترین نسل جامعه نسل جوان هستن.

با این دلایل، می‌شه فهمید چرا دیجیتال مارکتینگ تو ایران اینقدر اهمیت پیدا کرده و چرا کسب‌وکارها باید بهش توجه ویژه‌ای داشته باشن. پس اگه به دنبال رشد و موفقیت هستین، دیجیتال مارکتینگ یه راه حل عالیه که نباید از دستش بدین!

وضعیت فعلی بازار دیجیتال مارکتینگ در ایران

این چند سال اخیر، اوضاع دیجیتال مارکتینگ تو ایران خیلی داغ شده. یه عالمه شرکت و استارتاپ تو این حوزه شروع به کار کردن و همه دنبال اینن که تو فضای آنلاین دیده بشن. اگه تو کار دیجیتال مارکتینگ وارد بشی، می‌بینی که هر روز یه شرکت جدید داره دنبال افراد متخصص می‌گرده.

از وقتی که مردم بیشتر وقتشون رو آنلاین می‌گذرونن، کسب‌وکارها هم فهمیدن که برای موفقیت باید تو این فضا حضور داشته باشن. این یعنی تقاضا برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ حسابی بالا رفته. اگه مهارت‌هایی مثل بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا یا تبلیغات آنلاین رو بلد باشی، همیشه برات کار هست.

جالب اینجاست که اگه تو کارت خوب باشی، می‌تونی درآمد خیلی خوبی هم داشته باشی. شرکت‌ها حاضرن پول خوبی بدن تا مشتری‌های بیشتری جذب کنن و تو اگه تو این کار ماهر باشی، حسابی می‌تونی پول دربیاری.

یکی دیگه از مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ اینه که خیلی از کارهاش رو می‌تونی از خونه انجام بدی. با وجود اینترنت و ابزارهای آنلاین، دیگه نیازی نیست حتماً تو یه دفتر کار کنی. اینجوری هم آزادی بیشتری داری و هم می‌تونی از هر جایی که دلت خواست، کار کنی.

در ضمن، کلی موسسه و دانشگاه دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ راه انداختن. این یعنی اگه بخوای تو این حوزه وارد بشی، به راحتی می‌تونی آموزش‌های لازم رو ببینی و مهارت‌های جدید یاد بگیری.

فرصت های شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

فرصت های شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ

  1. متخصص SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)
  2. مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  3. تولید محتوا (مقالات، بلاگ‌پست‌ها، ویدیوها)
  4. تبلیغات آنلاین (Google Ads، فیسبوک Ads، Instagram Ads و … )
  5. تحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی (Google Analytics، Adobe Analytics و … )
  6. رابطه‌های عمومی دیجیتال و برندینگ
  7. کپی‌رایتینگ و نوشتن محتوای تبلیغاتی
  8. تحقیقات بازار و تحلیل رقبا
  9. مدیریت پرداخت‌های آنلاین و E-commerce
  10. مشاوره دیجیتال مارکتینگ
  11. طراحی و توسعه وب‌سایت
  12. مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
  13. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  14. بازاریابی تجربه کاربری (UX Marketing)
  15. بازاریابی محتوای ویدیویی
  16. بازاریابی تلفن همراه (Mobile Marketing)
  17. بازاریابی رویدادها و نمایشگاه‌ها
  18. بازاریابی تحت شبکه (Network Marketing)

مهارت های مورد نیاز  برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ

ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که هر کدوم می‌تونه مسیر شغلی تو رو جلو بندازه. برای شروع، مهارت‌های ارتباطی خیلی مهمه. باید بتونی پیام‌های تبلیغاتی و محتوای بازاریابی رو به شکلی جذاب و موثر به مخاطبانت برسونی. این یعنی هم توانایی نوشتن محتوای خوب و هم صحبت کردن با مشتری‌ها رو داشته باشی.

تحلیل داده‌ها هم یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگه. باید بتونی اطلاعاتی که از کمپین‌ها و فعالیت‌های آنلاین جمع‌آوری می‌کنی رو تحلیل کنی و از اون‌ها برای بهبود استراتژی‌هات استفاده کنی. ابزارهایی مثل Google Analytics و Adobe Analytics خیلی به کارت میان و کمک می‌کنن تا بفهمی کدوم بخش‌ها خوب عمل کردن و کجاها نیاز به بهبود داره.از طرف دیگه، خلاقیت تو این حوزه حرف اول رو می‌زنه. باید همیشه دنبال راه‌های جدید و خلاقانه برای جلب توجه مخاطبانت باشی. طراحی گرافیک و آشنایی با ابزارهایی مثل Photoshop و Illustrator می‌تونه خیلی بهت کمک کنه تا کمپین‌های جذاب‌تری بسازی.

یکی دیگه از مهارت‌های کلیدی، آشنایی با ابزارهای تبلیغات آنلاینه. برای موفقیت تو این حوزه، باید با پلتفرم‌هایی مثل Google Ads و Facebook Ads آشنا باشی و بدونی چطوری ازشون استفاده کنی. این ابزارها بهت اجازه می‌دن تبلیغاتت رو به دست مخاطبان دقیقی برسونی و بودجه‌ات رو بهینه کنی.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهمی تو دیجیتال مارکتینگ داره. باید بتونی به خوبی پروفایل‌های مختلف تو شبکه‌های اجتماعی رو مدیریت کنی، محتوای جذاب پست کنی و با مخاطبانت تعامل داشته باشی. آشنایی با پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و توییتر ضروریه.

در نهایت، مهارت‌های فنی مثل HTML، CSS و حتی کمی آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مثل JavaScript می‌تونه بهت کمک کنه تا بهتر با تیم‌های فنی کار کنی و وب‌سایت‌ها و صفحات فرود بهتری طراحی کنی. این مهارت‌ها تو رو قادر می‌سازن که تغییرات لازم رو سریع‌تر و بهینه‌تر انجام بدی.

تحصیلات و مدارک مرتبط با دیجیتال مارکتینگ

برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ، تحصیلات و مدارک مرتبط می‌تونن خیلی مفید باشن، اما تنها عامل موفقیت نیستن. بیشتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر دوره‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دن که شامل بازاریابی آنلاین، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، و تحلیل داده‌ها می‌شه. داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل بازاریابی، مدیریت کسب‌وکار (MBA)، فناوری اطلاعات یا ارتباطات می‌تونه پایه‌ای قوی برای شروع کار باشه ولی اینکه بگیم  حتما به این مدارک نیاز دارید و الزام ورود به حوزه هست، نه اصلا اینطور نیست، شما با هر مدرکی میتونید کارتون رو تو دنیای دیجیتال مارکتینگ شروع کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ اورکس

در آخر، بازار کار دیجیتال مارکتینگ تو ایران اوضاعش خیلی جذابه، خصوصا اگه دوست داشته باشی تو این فضا فعالیت کنی. تو این حوزه، هر روز کسب‌وکارها و برندها دنبال متخصصینی هستن که بتونن بازاریابی شون رو به دوره‌های جدید ببرن و بهشون کمک کنن تا توی دنیای آنلاین بیشتر دیده بشن. اما داشتن مهارت‌های خوبی مثل توانایی خوب در نوشتن و حرف زدن با مخاطبان، توانایی تحلیل داده‌ها، و آشنایی با ابزارهای تبلیغاتی آنلاین، می‌تونه کمک زیادی بهت کنه تا بتونی جا بگیری.

اگه دنبال یه تیم خلاق و کارآمد تو دیجیتال مارکتینگ هستی، آژانس دیجیتال مارکتینگ اورکس یه گزینه عالیه. اینا پشتیبانی کامل و تیم متخصص در زمینه‌های مختلف مثل سئو در قزوین، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، طراحی سایت در قزوین و طراحی سایت فروشگاهی در کرج و… دارن که به کسب‌وکارها کمک می‌کنه تا بیشتر دیده بشن و به اهدافشون برسن. همیشه آماده‌ان که بهت کمک کنن و نتایج خوبی برات بیارن، پس اگه دنبال راهی برای رشد در فضای دیجیتال هستی، اورکس رو یه نگاهی بنداز.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ اورکس

بخش معرفی
تکنوتا به عنوان رسانه ای تاثیرگذار و پرمخاطب فرصت های بی نظیری را برای برندها فراهم کرده است.