چتجیپیتی بار دیگر به سراغ گوگل رفته است. این چتبات بسیار محبوب بهزودی قابلیتی را اضافه خواهد کرد که به کاربران اجازه میدهد مستقیماً از طریق جستوجوی وب خرید کنند.
مشابه Google Shopping، اما با یک تفاوت مهم
هنگامی که در جستوجوی چتجیپیتی یک محصول خاص را جستوجو میکنید، چتبات پیشنهادها، تصاویر و نظرات مربوط به آن کالا را ارائه خواهد داد.
همچنین لینکهای مستقیمی برای خرید محصولات از وبسایتها فراهم خواهد شد. در ابتدا، چند دسته محصول شامل مد، زیبایی، لوازم خانگی و الکترونیک در دسترس خواهند بود.
در حالی که این ویژگی شباهت زیادی به Google Shopping دارد، تفاوت بزرگی وجود دارد. آدام فری، مسئول تولید جستوجوی چتجیپیتی در OpenAI، به Wired گفته است که تفاوت این دو چیست:
تفاوت عمدهای بین خرید از طریق چتجیپیتی و گوگل وجود دارد: نتایجی که در جستوجوهای OpenAI مشاهده میکنید، تبلیغات پرداختی نیستند، بلکه نتایج ارگانیک هستند. فری میگوید: «آنها تبلیغ نیستند. اسپانسر نشدهاند.»
به گفته فری، پیشنهادات بر اساس یک الگوریتم نیستند.
«آنها به دنبال سیگنالهای خاصی که در یک الگوریتم وجود دارد نیستند»، فری میگوید. به گفته او، این تجربه خرید بیشتر شخصیسازی شده و مکالمهای است، نه متمرکز بر کلمات کلیدی. «این سیستم سعی میکند بفهمد مردم چگونه این را ارزیابی میکنند، مردم چگونه درباره این صحبت میکنند، مزایا و معایب آن چیست»، فری اضافه میکند.
OpenAI از خریدها کمیسیون نخواهد گرفت. این خبر خوبی است و چیزی است که میتواند چتجیپیتی را به یک همراه خرید بیطرف تبدیل کند، چیزی که نمیتوان درباره Google Shopping و صفحات نتایج کمکیفیت آن گفت.
مشترکین سطح Pro و Plus بهزودی قادر خواهند بود گزینه حافظه بهبود یافته اخیر را با ویژگی خرید ترکیب کنند. این ویژگی میتواند از یک گفتوگوی قبلی برای ارائه پیشنهادات خرید بهتر استفاده کند.
ویژگیهای کوچکتری نیز به جستوجوی چتجیپیتی اضافه خواهند شد. بهزودی جستوجوهای محبوب هنگام شروع تایپ یک سوال نمایش داده خواهند شد، که چیزی مشابه تکمیل خودکار در جستوجوی گوگل است. یکپارچگی با WhatsApp نیز بهبود یافته است و میتوانید از طریق پیام به چتبات برای جستوجو ارسال کنید.
این ویژگی جدید در حالی ارائه میشود که جستوجوی چتجیپیتی به رشد خود ادامه میدهد. OpenAI میگوید که هفته گذشته بیش از ۱ میلیارد جستوجوی وب از طریق چتجیپیتی انجام شده است.
ویژگی دیگری از چتجیپیتی مرتبط با خرید
این اولین بار نیست که OpenAI و چتجیپیتی وارد دنیای خرید میشوند. این شرکت در ژانویه ۲۰۲۵ عامل هوش مصنوعی Operator را معرفی کرد که بدون نیاز به کمک انسان، وظایف آنلاین را انجام میدهد. یکی از این وظایف خرید است.
Operator فقط برای مشترکین سطح Pro با هزینه ماهانه ۲۰۰ دلار در دسترس است.
در حالی که برای دسترسی به برخی از ویژگیهای پیشرفته چتجیپیتی باید اشتراک تهیه کنید، این شرکت به آرامی به کاربران رایگان نیز دسترسی به برخی ویژگیهای خوب میدهد.
چتجیپیتی Deep Research اکنون برای کاربران رایگان در نسخه سبک در دسترس است. همچنین شما محدود به پنج جستوجوی Deep Research در ماه خواهید بود.
دیدگاه ها